Bratislavský hrad Svetové združenie slovákov v zahraničí
Bratislavský hrad
HomeZákon o Slovákoch žijúcich v zahraničíAktualityII. Valné zhromaždenie SZSZOrgányZoznam členovDokumentyPrihláškaKalendáriumKontaktArchí­vLinky
Príhovor predsedu SZSZ na Stálej konferencii Slovenská republika a zahraniční Slováci 2003


Vážený pán predseda vlády SR, vážený pán splnomocnenec vlády SR, vaše ememinencie, vysokí a vzácni hostia, dámy a páni!

Úvodom mi dovoľte, aby som Vás čo najsrdečnejšie pozdravil v mene SZSZ ako i vo svojom vlastnom mene, a poďakoval sa Vám za česť, že sa môžem zúčastniť slávnostnej časti SK 2003.

Takto pred rokom bolo založené Svetové združenie Slovákov v zahraničí, pričom impulz na jeho založenie vzišiel práve na SK 2002, v Uznesení ktorej stojí:
- Zástupcovia Slovákov žijúcich v zahraničí, ktorí sa zúčastnili na zasadaní Stálej konferencie "Slovenská republika a zahraniční Slováci 2002" v Bratislave v dňoch 2.-4.7. 2002, založili Svetové združenie Slovákov v zahraničí, prijali jeho Stanovy a zvolili orgány. -

Týmto boli položené základy nového rozmeru v slovensko - slovenských vzťahoch. Na týchto základoch sme si predsavzali vybudovať dom spoločného slovenského ducha, ktorý by bol otvorený všetkým roduverným Slovákom z celého sveta. Pod jeho strechou by malo vzniknúť tvorivé prostredie generujúce nové perspektívy plodnej spolupráce prinášajúcej úžitok Slovákom na celom svete, vyúsťujúceho do spoločného úsilia o zlepšenie materiálneho a duchovného postavenia nás všetkých.

Cieľom SZSZ nie je izolované pôsobenie v zahraničí, ba naopak, snažíme sa aj o aktívnu spoluprácu so štátnymi orgánmi a inštitúciami našej spoločnej vlasti - SR, o spoluprácu prinášajúcu vzájomný prospech.

Pred 10-timi dňami som sa zúčastnil ako jeden zo zástupcov európskych diaspór - v mojom prípade tej slovenskej - na konferencii o európskych diaspórach, ktorá bola súčasťou summitu hláv štátov členských a kandidátskych krajín EÚ v gréckom Solúne (*).

Na konferencii sa zúčastnilo vyše 100 zástupcov krajanských komunít európskych štátov z celého sveta pričom konferencia prebiehala formou intenzívnych diskusií v pracovných sekciách za okrúhlym stolom.

Závery a odporúčania z tejto konferencie budú vyhodnotené príslušnou komisiou EÚ. Výsledky práce tejto komisie budú tvoriť základ novej politiky EÚ vo vzťahu k svojim, európskym, - a k nim budeme my Slováci žijúci v zahraničí čoskoro aj de jure patriť - krajanom žijúcim a pôsobiacim v diaspóre.

Poznatky a skúsenosti z činnosti EÚ-komisie zaoberajúcej sa otázkou diaspór eur. komunít a výhody z nej vyplývajúce sa môžu aplikovať nielen na slovenské komunity pôsobiace v Európe, ale aj na ostatné mimoeurópske slovenské spolky a združenia.

Z množstva podnetných návrhov a odporúčaní, ktoré boli na konferencii prijaté, by som tu chcel spomenuť tri, dotýkajúce sa slovensko-slovesnkých vzťahov v kontexte rodiacej sa jednotnej európskej politiky voči svojim krajanon.

Krajanské komunity majú byť mostom spájajúcim národy, prvkom, ktorý obohacuje krajinu, v ktorej zástupcovia menšiny žijú a pôsobia, svojim vkladom duchovného, kulturného a intelektuálneho bohatstva čerpajúceho zo zdrojov svojej materskej krajiny.
EÚ pozorne sleduje a podporuje myšlienku zachovania národnej, kultúrnej a jazykovej identity európskych komunít žijúcich a pôsobiacich v diaspóre.


Krajanské komunity sa nesmú stať predmetom politických hier a nesmú byť zneužité na politické účely a už vôbec sa nesmú stať nástrojom politiky toho-či-onoho štátu pri zasahovaní do vnútorných záležitostí druhého štátu.
Materské krajiny musia v rámci staroslivosti o svojich krajanov prijímať iba také zákonné normy, ktoré sú v súlade so zaužívanou právnou praxou v EÚ. Zákony týkajúce sa národnostných menšín nesmú mať exteritoriálny charakter.
V nadväznosti na spomenuté by som Vám, vážený pan premiér, chcel vyjadriť solidaritu a podporu SZSZ pri zabraňovaní snáh o uplatňovanie pravých noriem cudzích štátov na území suverénnej a samostanej SR.


Ďalším dôležitým výsledkom z konferencie v Solúne, bola výzva adresovaná všetkým materským krajinám - členských i kandidátskych štátov EÚ - aby vytvorili priaznivé podmienky pre uplatňovanie novej európskej politiky vo vzťahu k svojim krajanským komunitám, prípadne tieto výrazne zlepšili. Každá krajina sa musí postarať o svojich, vytvoriť také podmienky, ktoré by umožňovali účinné uplatňovanie celoeurópskej politiky voči európskej diaspóre.
Keď myšlienku koncepcie rodiacej sa novej politiky EÚ vo vzťahu ku krajanskej diaspóre premietneme na slovenské pomery, zistíme, že treba hodne čo dohánať. Musíme s poľutovaním konštatovať, že na rozdiel od mnohých iných štátov, spomeňme napr. Maďarskú rep. či Poľsko - štátne orgány SR venujú otázke starostlivosti o krajanov len okrajovú pozornosť. V tomto smere treba čím skôr dobehnúť zameškané, pričom dúfame, že podobne ako v predstupových konaniach s EÚ, SR bude tak isto mimoriadne úspešná aj pri dobiehaní zameškaného v krajanskej problematike.

Je potrebné odstrániť evidentné deficity a zaktivizovať všetky doteraz nevyužité rezervy.

Opakovane zdôrazňujeme nutnosť prijatia systémových opatrení podmieňujúcich a zabezpečujúcich ucelenú koncepciu politiky štátnych orgánov SR voči krajanom. Prvým dôležitým krokom v tomto smere by bolo prijatie Zákona o štátnej starostlivosti SR o Slovákov v zahraničí, ktorý by nahradil doterajší Zákon o zahr. Slovákoch. SZSZ je pripravené vyslať skupinu odborníkov, ktorí by sa aktívne podielali na tvorbe tohto nového zákona.

Myslíme si, že je najvyšší čas, aby sa odstránila roztrieštenosť v kompetenciách jednotlivých rezortov, ktoré majú na starosti krajanov. Tento neuspokojivý stav je dlhé roky brzdou vo vývoji slovensko-slovenských vzťahov a spôsobuje veža nepríjemností, ktoré negatívne ovplyvňujú ovzdušie vzájomnej dôvery a porozumenia.

Za optimálne riešenie súčasnej neuspokojivej situácie považujeme zriadenie Úradu pre Slovákov v zahraničí ako samostatného právneho subjektu, ktorý by sa stal koordinačným centrom riadiacim všetky aktivity týkajúcich sa krajanských záležitostí. Úrad by mal byť finančne zabezpečený zo štátneho rozpočtu, a pod jeho kompetenciu by o.i. spadalo aj schvaľovanie a prideľovanie finančných prostriedkov, ktoré by boli vyčlenené v samostanej kapitole štátneho rozpočtu pre podporu krajanov.

Treba však priznať, že ani my, Slováci žijúci a pôsobiaci na celom svete, sme nevyužili všetky možnosti, ktoré sa nám v minulosti ponúkali a ktoré sa nám ponúkajú aj teraz. V dôsledku nejednotnosti a nejestvovania vhodných organizačných štruktúr, mnohé nebolo urobené a veža vecí po sľubnom začiatku sa nedotiahlo do konca.

Som presvedčený, že napriek všetkému sa nachádzame na správnej ceste. SZSZ je po roku činnosti stabilizované, stalo sa čitateľným a spoľahlivým partnerom pre štátne orgány SR. Je našou úprimnou snahou, aby slovensko-skovenské vzťahy dostali patričný impulz, ktorý by našu spoločnú vec posunul na takú úroveň, ktorá jej priníleží. Chcem Vás ubezpečiť, vážené plénum, vážení hostia, že SZSZ vynaloží celú svoju energiu a ľudský potenciál pre to, aby sa tak stalo čo najskôr.

Dovoľte mi vyjadriť presvedčenie, že SK 2003 prinesie so sebou množstvo užitočných podnetov a impulzov, ktoré pomôžu posunúť našu spoločnú vec dopredu.

V tomto zmysle prajem SK2003 uspešný priebeh. Ďakujem za pozornosť.

(*)The Summit of European Diasporas, June 19-21, 2003 Thessaloniki, Greece
internet: www.europeandiasporas.org


04.07.2003

mioriadne valné zhromaždenie

II. valné zhromaždenie SZSZ

Portál Slovákov žijúcich v zahraničí

Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí

The Europeans Throughout The World

Respublica

KOntakt - Sekretariát SZSZ

© Svetové združenie Slovákov v zahraničí :: design by: Aglo solutions, powered by: SysCom