*****
Vláda premiéra Mikuláša Dzurindu nezohľadňuje, ba ignoruje odporúčania EÚ (Summit v Solune v júni 2003 a Konferencia v Bruseli vo februári 2004) podľa ktorých sa od členských štátov EÚ očakáva systémovo ucelená a efektívna politika štátnej starostlivosti o svojich krajanov a občanov žijúcich v diaspóre. Takýto prístup danej krajiny k svojim krajanom a občanom žijúcim v zahraničí je predpokladom pre úspešnú spoločnú politiku, o ktorú sa usiluje EÚ vo vzťahu k všetkým Európanom (teda aj voči Slovákom) žijúcim v zahraničí.
*****
Vláda Slovenskej republiky trvalo neplní čl. 7A Ústavy Slovenskej republiky, ktorý zaväzuje štát k podpore Slovákov žijúcich v zahraničí. Okrem viac ako 2 miliónov osôb, ktoré sa hlásia k svojmu slovenskému pôvodu a majú už dlhé generácie pozitívny vzťah k Slovensku, v súčasnosti žije a pôsobí mimo územia Slovenskej republiky okolo 400 tis. občanov Slovenskej republiky, ktorí majú trvalý alebo dlhodobý pobyt v zahraničí. Ani o týchto vláda Mikuláša Dzurindu nemá záujem, čo sa prejavuje v rastúcej asimilácii v cudzích krajinách. Príklad: v ČR klesol od r. 1991 do r.2001 počet osôb hlásiacich sa k slovenskej národnosti z 315 tis. na 184 tis., v USA z 1 866 mil. na 820 tis. Takú asimiláciu a prudký úbytok nepriniesla ani tá najsilnejšia maďarizácia.
*****
Zákon o Slovákoch žijúcich v zahraničí, ktorý má nahradiť nevyhovujúci zákon č. 70 / 1997 Z.z. o zahraničných Slovákoch, sa tvorí od novembra 2002. Jeho paragrafovaná verzia, na tvorbe ktorej sa podielali aj odborníci zo slovenského zahraničia (členovia komise pre legislatívu SZSZ), bola hotová a predložená na medzirezortné pripomienkové konanie v januári 2004. P. Csaky (C. Baláž ako vtedajší spolupredkladateľ) sa po 6 týždňoch nečinnosti tejto úlohy zbavil (*) a odstúpil spolupredloženie nového zákona D. Lipšicovi.Tento vyhlásil, že zákon v jestvujúcej podobe je "zlý" , aj keď v predošlom pripomienkovom konaní Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky k návrhu zákona nemalo zásadné pripomienky.
Tento nový zákon je jedným z tých zákonov, ktoré Slovenská republika mala prijať ešte pred vstupom do EÚ, a ktorý je "restom", na ktorého odstránenie EÚ Slovenskú republiku opätovne upozorňuje. Doteraz bez výsledku.
Návrh nového zákona bol 8. marca 2005 predložený na Úrad vlády SR a doteraz čaká na zaradenie do programu rokovania vlády. Je to vraj preto, že sa čaká na vymenovanie nového splnomocnenca. Je to len zámienka na odklad a využitie času, aby sa mohol pôvodný návrh z januára 2004 "okresať" do takej miery, že v konečnej verzii neostane z pôvodného vkladu zástupcov Slovákov žijúcich v zahraničí takmer nič.
Premiéra Mikuláša Dzurindu sme na tento neprijateľný stav niekoľko krát písomne upozorňovali, žiaľ ani raz nám neodpovedal.
(*) P.Csáky sa chcel sústrediť na SMK navrhovaný zákon o financovaní kultúry národnostných menšín v Slovenskej republike. Zákon týkajúci sa Slovákov žijúcich v zahraničí mu prekážal, preto ho presunul na D. Lipšica a teraz sa potrebuje ešte zbaviť C. Baláža, ktorý je jediným vážnym oponentom a zástupcom záujmov Slovákov žijúcich v zahraničí.
*****
Slováci žijúci v zahraničí dlhodobo žiadajú, aby vzťahy medzi nimi a Slovenskou republikou boli garantované a zabezpečované na vrcholnej štátnej úrovni. Neštátna úroveň môže byť len doplňujúca a sekundárna. Súčasný stav inštitucionálneho zabezpečenia našich vzájomných vzťahov považujeme, napriek veľmi dobrej spolupráci s nedostatočne kompetenčne a finančne vybaveným Generálnym sekretariátom pre zahraničných Slovákov pri Úrade vlády SR, za nevyhovujúci. Opakovaným žiadostiam Slovákov žijúcich v zahraničí o zriadenie jednej centrálnej štátnej inštitúcie s právnou subjektivitou (Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí), v ktorom by sa sústredili všetky materiálne, ľudské a finančné zdroje, ktoré su rozptýlené po rezortoch, premiér Mikuláš Dzurinda neprejavil ochotu vyhovieť. Za vlády premiéra Mikuláša Dzurindu pretrváva škodlivá rezortnosť.
*****
Úrad vlády SR odmietol financovať tohoročné Dni zahraničných Slovákov 2005 a Stálu konferenciu Slovenská republika a zahraniční Slováci 2005. Obidve podujatia majú dlhú tradíciu a sú zatiaľ jedinou príležitosťou, ako prezentovať slovenskej verejnosti bohatosť života a kultúry Slovákov žijúcich v zahraničí, ale aj ich aktuálne problémy a potreby.
*****
V zmysle medzivládnej zmluvy medzi Slovenskou republikou a Maďarskou republikou o vzájomnej podpore vzdelávania a kultúry národnostných menšín, Maďari poskytli "svojim" na Slovensku podporu vo výške 1 miliárdy forintov (prerátane 160 miliónov SKK).
Slovenská republika v rámci uvedenej zmluvy neposkytla doteraz slovenskej menšine v Maďarsku ani korunu.
*****
Na maďarskú univerzitu " JS " v Komárne vláda Slovenskej republiky vyčlenila:
r. 2004: 80 mil . SKK
r. 2005: 50 mil . SKK
Okrem toho univerzita dostala finačné prostriedky v rámci rozpočtu Ministerstva školstva Slovenskej republiky a priamu i nepriamu finančnú pomoc i z Maďarska.
Na podporu vzdelávania a školstva v slovenskom zahraničí disponuje Ministerstvo školstva Slovenskej republiky už roky tou istou čiastkou, účelovo viazanými prostriedkami na štipendiá pre učiteľov.
V Českej republike nie je žiadna škola pre deti tam žijúcich Slovákov (350 tis. osôb slovenského pôvodu).
*****
Slovenská republika ako jediná z postkomunistických štátov neposkytuje svojim občanom a ďaľším Slovákom žijúcim v zahraničí možnosť voľného príjmu programov verejnoprávnej Slovenskej televízie (STV). Vláda Mikuláša Dzurindu svojho času predala (za veľmi nízku cenu) slovenské telekomunikácie nemeckej spoločnosti Deutsche Telekom. Táto ako majoritná podielna vlastníčka vysielacích zariadení (vysielačiek) na jeseň 2003 prakticky zrušila prevádzku vysielačiek pre stredné vlny, na ktorých sa vysielali relácie Slovenského rozhlasu (Sro). Týmto sú Slováci žijúci v zahraničí úplne odrezaní od pôvodných, aktuálnych nemanipulovaných informácii zo svojej vlasti.
*****
Slováci žijúci v zahraničí nemajú v STV ani v SRo vlastnú reláciu, prostredníctvom ktorej by informovali slovenskú verejnosť o svojom živote, kultúre a.i. (mnohé iné štáty pre svojich krajanov zriadili osobitné TV kanály, napr. TV Autonomia, TV Unia a rozhlasové stanice. )
****
Premiér Mikuláš Dzurinda ako jediný z ústavných a politických predstaviteľov Slovenskej republiky doteraz neprijal delegáciu Svetového združenia Slovákov v zahraničí (SZSZ), aj keď o to bol vedením SZSZ viackrát písomne požiadaný.
*****
Z občianskeho i krajanského princípu, v zmysle vyššie uvedených, ale i ďalších neuvedených dôvodov, sa PRE NEDODRŽIAVANIE ZÁSADY ROVNAKÉHO ZAOBCHÁDZANIA s príslušníkmi národnostných menšín a etnických skupín v Slovenskej republike s príslušníkmi slovenských národnostných menšín a komunít v zahraničí, považujú Slováci žijúci v zahraničí za DISKRIMINOVANÝCH.
*****