Bratislavský hrad Svetové združenie slovákov v zahraničí
Bratislavský hrad
HomeZákon o Slovákoch žijúcich v zahraničíAktualityII. Valné zhromaždenie SZSZOrgányZoznam členovDokumentyPrihláškaKalendáriumKontaktArchí­vLinky
Z listu predsedu SZSZ D. Klima prezidentovi SR Ivanovi Gašparovičovi

*****

Vláda premiéra Mikuláša Dzurindu nezohľadňuje, ba ignoruje odporúčania EÚ (Summit v Solune v júni 2003 a Konferencia v Bruseli vo februári 2004) podľa ktorých sa od členských štátov EÚ očakáva systémovo ucelená a efektívna politika štátnej starostlivosti o svojich  krajanov  a občanov žijúcich v diaspóre. Takýto prístup danej krajiny k svojim  krajanom a občanom žijúcim v  zahraničí  je predpokladom pre úspešnú spoločnú politiku,  o ktorú sa usiluje EÚ vo vzťahu k všetkým Európanom (teda aj voči Slovákom)  žijúcim v zahraničí.

*****


Vláda Slovenskej republiky trvalo  neplní  čl. 7A Ústavy Slovenskej republiky, ktorý zaväzuje štát k podpore Slovákov žijúcich v zahraničí. Okrem viac ako 2 miliónov  osôb, ktoré sa hlásia k svojmu slovenskému pôvodu a majú už dlhé generácie pozitívny vzťah k Slovensku, v súčasnosti žije a pôsobí mimo územia Slovenskej republiky okolo 400  tis. občanov Slovenskej republiky, ktorí majú trvalý alebo dlhodobý pobyt v zahraničí. Ani o týchto vláda Mikuláša Dzurindu nemá záujem, čo sa prejavuje v rastúcej asimilácii v cudzích krajinách. Príklad:  v ČR klesol od r. 1991 do r.2001 počet osôb hlásiacich sa k  slovenskej národnosti z  315 tis. na 184 tis., v USA z 1 866 mil. na 820 tis. Takú asimiláciu a prudký úbytok nepriniesla ani tá najsilnejšia maďarizácia.

*****

Zákon  o Slovákoch žijúcich v zahraničí,  ktorý má nahradiť  nevyhovujúci  zákon č. 70 / 1997 Z.z. o zahraničných Slovákoch, sa tvorí od novembra 2002. Jeho paragrafovaná verzia, na  tvorbe ktorej  sa podielali aj odborníci zo slovenského zahraničia (členovia komise pre legislatívu SZSZ), bola hotová a predložená na  medzirezortné pripomienkové konanie  v januári 2004. P. Csaky  (C. Baláž ako  vtedajší  spolupredkladateľ) sa po 6 týždňoch  nečinnosti tejto úlohy zbavil (*) a odstúpil  spolupredloženie nového zákona D. Lipšicovi.Tento vyhlásil, že zákon v jestvujúcej podobe je "zlý" , aj keď v  predošlom pripomienkovom konaní Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky k návrhu zákona nemalo zásadné pripomienky.
Tento nový zákon je jedným  z tých zákonov, ktoré Slovenská republika mala prijať ešte pred vstupom do EÚ, a ktorý je "restom", na ktorého odstránenie EÚ Slovenskú republiku opätovne upozorňuje. Doteraz bez výsledku.  

Návrh nového zákona bol 8. marca 2005 predložený na Úrad vlády SR a doteraz čaká na zaradenie do programu rokovania vlády.  Je to vraj preto, že sa čaká na vymenovanie nového splnomocnenca. Je to len zámienka na odklad a využitie času, aby sa mohol  pôvodný návrh z januára 2004 "okresať" do takej miery, že v konečnej verzii neostane z pôvodného vkladu zástupcov Slovákov žijúcich v zahraničí takmer nič.
Premiéra Mikuláša Dzurindu sme na tento neprijateľný stav niekoľko krát písomne upozorňovali, žiaľ ani raz nám neodpovedal.


(*) P.Csáky sa chcel sústrediť na SMK navrhovaný zákon o  financovaní   kultúry  národnostných menšín v Slovenskej republike. Zákon týkajúci sa Slovákov žijúcich v zahraničí mu prekážal, preto ho presunul na D. Lipšica  a teraz sa potrebuje ešte zbaviť C. Baláža, ktorý je jediným vážnym oponentom a zástupcom záujmov Slovákov žijúcich v zahraničí. 

*****

Slováci žijúci v zahraničí dlhodobo žiadajú, aby vzťahy medzi nimi a Slovenskou republikou boli garantované a zabezpečované na vrcholnej štátnej úrovni. Neštátna úroveň môže byť len doplňujúca a sekundárna.  Súčasný stav inštitucionálneho zabezpečenia našich vzájomných vzťahov považujeme, napriek veľmi dobrej spolupráci s nedostatočne kompetenčne a finančne vybaveným Generálnym sekretariátom pre zahraničných Slovákov pri Úrade vlády SR, za nevyhovujúci. Opakovaným žiadostiam Slovákov žijúcich v zahraničí o zriadenie  jednej centrálnej  štátnej  inštitúcie s právnou subjektivitou  (Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí), v ktorom by sa sústredili všetky materiálne,  ľudské  a finančné zdroje, ktoré su rozptýlené po rezortoch, premiér Mikuláš Dzurinda neprejavil ochotu vyhovieť. Za vlády premiéra Mikuláša Dzurindu pretrváva škodlivá rezortnosť.

*****

Úrad vlády SR odmietol financovať tohoročné Dni zahraničných Slovákov 2005 a Stálu konferenciu Slovenská republika a zahraniční Slováci 2005. Obidve  podujatia majú dlhú tradíciu a sú zatiaľ jedinou príležitosťou, ako prezentovať slovenskej verejnosti bohatosť  života a  kultúry Slovákov žijúcich v zahraničí, ale aj ich aktuálne problémy a potreby. 

*****


V zmysle medzivládnej  zmluvy medzi Slovenskou republikou a Maďarskou republikou o  vzájomnej  podpore  vzdelávania a kultúry národnostných menšín, Maďari poskytli "svojim" na Slovensku podporu vo výške 1 miliárdy forintov (prerátane 160 miliónov SKK).
Slovenská republika v rámci uvedenej zmluvy neposkytla doteraz  slovenskej menšine v Maďarsku ani korunu.

*****

Na maďarskú  univerzitu " JS " v Komárne vláda Slovenskej republiky vyčlenila:
r. 2004: 80 mil .  SKK
r. 2005: 50 mil .  SKK

Okrem toho  univerzita dostala finačné prostriedky v rámci rozpočtu Ministerstva školstva  Slovenskej republiky  a priamu i nepriamu finančnú pomoc i z Maďarska.
Na podporu vzdelávania a školstva v slovenskom zahraničí disponuje Ministerstvo školstva Slovenskej republiky už roky  tou istou čiastkou, účelovo viazanými prostriedkami na štipendiá pre učiteľov.

V Českej republike nie je žiadna škola pre deti tam žijúcich Slovákov (350 tis. osôb slovenského pôvodu).

*****

Slovenská republika ako jediná z postkomunistických štátov neposkytuje svojim občanom a ďaľším Slovákom žijúcim v zahraničí  možnosť voľného  príjmu programov verejnoprávnej Slovenskej televízie (STV). Vláda Mikuláša Dzurindu  svojho času predala (za veľmi nízku cenu) slovenské telekomunikácie nemeckej spoločnosti Deutsche Telekom. Táto ako majoritná podielna vlastníčka vysielacích zariadení (vysielačiek) na jeseň 2003 prakticky zrušila prevádzku vysielačiek pre stredné vlny, na ktorých sa vysielali relácie Slovenského rozhlasu (Sro). Týmto sú Slováci žijúci v zahraničí úplne odrezaní od pôvodných, aktuálnych nemanipulovaných informácii zo svojej vlasti.

*****


Slováci žijúci v zahraničí nemajú v STV ani v SRo vlastnú reláciu, prostredníctvom ktorej by informovali slovenskú verejnosť o svojom živote, kultúre a.i. (mnohé iné štáty pre svojich krajanov zriadili osobitné TV kanály, napr. TV Autonomia, TV Unia a rozhlasové stanice. )


****

Premiér Mikuláš Dzurinda ako jediný z ústavných a politických predstaviteľov Slovenskej republiky doteraz neprijal delegáciu Svetového združenia Slovákov v zahraničí (SZSZ), aj keď o to bol vedením SZSZ viackrát písomne požiadaný.

*****

Z občianskeho i krajanského princípu, v zmysle vyššie uvedených, ale i ďalších neuvedených dôvodov, sa PRE NEDODRŽIAVANIE ZÁSADY ROVNAKÉHO ZAOBCHÁDZANIA s príslušníkmi národnostných menšín a etnických skupín v Slovenskej republike s príslušníkmi slovenských národnostných menšín a komunít v zahraničí, považujú Slováci žijúci v zahraničí za DISKRIMINOVANÝCH.

*****

 


18.05.2005

mioriadne valné zhromaždenie

II. valné zhromaždenie SZSZ

Portál Slovákov žijúcich v zahraničí

Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí

The Europeans Throughout The World

Respublica

KOntakt - Sekretariát SZSZ

© Svetové združenie Slovákov v zahraničí :: design by: Aglo solutions, powered by: SysCom